Veelgestelde vragen
Regelmatig komen er bij ons vragen binnen, deze vragen hebben wij daarom op een rijtje gezet om u hier alvast mee te helpen.
Heeft mijn accountant mijn DIGID nodig?
Uw DIGID is strikt persoonlijk en u dient uw DIGID daarom ook aan niemand (dus ook niet aan uw accountant) te verstrekken. Wij hebben een eigen digitaal certificaat om te communiceren met de belastingdienst en wij hebben dus voor de verzorging van uw aangiftes uw DIGID niet nodig. In een zeer uitzonderlijk geval (bvb voor het wijzigen van sommige toeslagen) is het gebruik van een DIGID ook voor de accountant handig, maar in dat geval kunt u ons hiertoe -eenmalig- machtigen.
Voor meer informatie over uw DIGID neemt u vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.
Hoeveel belasting moet ik dit jaar betalen?
Dit is niet alleen een van de allerbelangrijkste vragen, maar ook meteen een van de meest gestelde. Geen wonder, want u wilt als ondernemer zoveel mogelijk kapitaal in uw bedrijf houden. De meeste mensen kloppen aan het einde van het jaar bij hun accountant aan om het verwachte bedrag te bespreken. Toch is het vaak slimmer om eerder aan de bel te trekken. Dan is er namelijk nog de tijd om wat extra investeringen te doen, of om andere maatregelen te nemen, waardoor de belastingdruk verlaagd Kan worden.
Voor meer informatie over uw belasting neemt u vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.
Is het verstandig om mijn hypotheek af te lossen?
Aflossen op uw hypotheek is een serieuze optie als u met uw spaargeld boven de vrijstelling in box 3 zit. De spaarrente is over het algemeen lager dan de hypotheekrente die u betaalt, en daar gaat dan de box 3-belastingheffing nog vanaf. U kunt uw spaargeld dan beter inzetten als extra aflossing. Ook het aflossen van een kleine hypotheek is bijna altijd voordelig. Dit is met name het geval als de hypotheekrente lager is dan het eigenwoningforfait. De hypotheekrente is in dat geval namelijk niet meer aftrekbaar. Dus levert het aflossen van de hypotheekschuld vrijwel altijd een besparing op.
Voor meer informatie over aflossen op uw hypotheek neemt u vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.
Aan welke voorwaarden moeten mijn facturen voldoen?
U bent verplicht een factuur te sturen uiterlijk op de 15e dag van de maand, die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.
Op uw factuur moeten de volgende gegevens vermeldt staan:
· uw volledige naam en die van uw afnemer
· uw volledige adres en dat van uw afnemer
U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende.
· uw btw-nummer
· uw KvK-nummer
· de datum waarop de factuur is uitgereikt
· een uniek volgnummer
· een omschrijving van de goederen of diensten die
u hebt geleverd
· het aantal geleverde goederen of diensten
· de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling
· het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw
Levert u prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen.
· het btw-tarief dat u in rekening brengt
De facturen maken deel uit van uw bedrijfsadministratie, dus deze vallen onder de bewaarplicht.
Voor meer informatie over uw factuurvoorwaarden neemt u vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.
Is het voordelig om een auto van de zaak te rijden?
Bovenstaande vraag komt vaak voor bij ons in de praktijk. Deze vraag is niet direct te beantwoorden met ‘ja’ of ‘nee’.
Het hangt van verschillende factoren af zoals:
Het aantal kilometers dat zakelijk en privé wordt gereden;
De cataloguswaarde van de auto. Dit is de nieuwwaarde inclusief BPM en BTW;
De kosten van de auto, zoals verzekeringskosten, onderhoudskosten, motorrijtuigenbelasting, parkeergeld;
Het gemiddelde brandstofverbruik.
Als de bovenstaande bedragen bekend zijn, kunnen we berekenen wat in uw geval voordeliger is, de auto zakelijk of privé rijden.
Privé auto
Bij een privé auto kan er € 0,23 per kilometer worden gedeclareerd voor de zakelijke ritten. De kosten van de auto mogen niet in mindering worden gebracht op het resultaat. De btw op brandstofkosten en onderhoudskosten mogen gedeeltelijk worden teruggevorderd. (naar rato van het aantal gereden zakelijke kilometers).
Zakelijke auto
Bij een auto van de zaak kunnen wel alle kosten die betrekking hebben op de auto ten laste van het bedrijfsresultaat worden gebracht. De btw mag volledig worden verrekend.
Maar als er meer dan 500 km privé wordt gereden, komt er een bijtelling van 22% (of 16%) van de cataloguswaarde in het resultaat. Tevens moet 2,7% (of 1,5%) van de cataloguswaarde aan btw worden afgedragen aan de belastingdienst.
Voor meer informatie over een auto van de zaak neemt u vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.
Is het verstandig om mijn kinderen een deel van mijn vermogen te schenken?
Als uw spaargeld ruim boven de vrijstelling in box 3 zit is het fiscaal voordelig om een deel van uw vermogen aan uw kinderen te schenken, als deze kinderen met hun vermogen onder de vrijstelling in box 3 zitten. U kunt dan gebruik maken van de vrijstelling in de schenkbelasting, waarbij u uw kinderen jaarlijks een bedrag van € 6.633 (2024) belastingvrij mag schenken.
Daarnaast is er een eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen tussen de 18 en 40 jaar, welke nog niet eerder een belastingvrije schenking hebben ontvangen van € 31.813 (2024).
Voor meer informatie over de vrijstellingen en het schenken van vermogen aan uw kinderen neemt u vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.